lauantai 13. marraskuuta 2021

Koulutien alkaminen oli vähän takkuista.......

 

                           



Kuva on otettu Sahrajärven kansakoulussa Multialla 1952, kun kävin normaalikoulua syyslukukauden tuossa koulussa.  Minut lähetettiin kotoa pois asumaan tätini luokse Nikaran perälle jossa koulu oli lähempänä. Kävin kevät lukukauden siellä.
 

Sahrajärven koulusta on muisto, kun yksi poika kulki perässä ja hoki, että "keinutuoli, keinutuoli...", siis kiusaamista vammasta jolle en voinut itse yhtään mitään. Koulumatkaa oli kaksi kilometriä ja se oli minulle aivan liikaa. Muistan, kun vanhin veljeni oli minulle vihainen, että hänkin myöhästyy koulusta minun takiani, siis tosi ikävät muistot. 

Nikaranperän koulusta on ihanat muistot, kun siellä oli hyvin nuori opettaja joka otti minut siipiensä suojiin sain olla hänen luona yötäkin ja sellaisina päivinä muistan kuinka kiva oli tulla opettajan asunnosta kouluun... he oli valmistaneet muita lapsia kohtaamaan minut ja muistan sieltä vain hyviä asioita. 

Vuoden 1953 minut vietiin Helsinkiin Ruskiksen koululle joka oli sisäoppilaitos missä oli kova kuri ja meillä lapsilla hirveästi sääntöjä miten piti olla...... muistan sen päivän, kun isä jätti minut sinne eikä kertonut, että ei tule hakemaan minua pois. Itkin monta päivää, kun en ymmärtänyt miksi hän hylkäsi minut sinne aivan vieraiden ihmisten joukkoon? 

Ruskiksen koulussa kävin koko kansakoulun koulukavereista tuli läheisempiä, kuin omat sisarukset koska asuttiin ja käytiin koulua yhdessä. Alaluokilla päästiin käymään kotona kaksi kertaa vuodessa kesällä ja jouluna. Koulun jälkeen minulle oli itsestään selvää, että jään Helsinkiin ammattikouluun ja asumaan.  Tosin olin vuoden välillä kotona, koska olin liian nuori ammattikouluun. Siitä ei tullut yhtään mitään, kun tappelin isän kanssa koko ajan ja jossain vaiheessa päätin, että nyt riittää "tämä tyttö lähtee Helsinkiin töihin" ja etsin itselleni lastenhoitaja paikan ennen ammattikoulua. Niin minä tulin Helsinkiin töihin 15 vuotiaana perheeseen jossa oli kolme lasta kaksoset  4 v. Raimo, Raili ja nuorempi 3 v. Rauni. Se oli ihan kivaa, kun oli semmonen vuosi, että Helsingissä ei ollut lunta koko talvena. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Koulutien alkaminen oli vähän takkuista.......

                              Kuva on otettu Sahrajärven kansakoulussa Multialla 1952, kun kävin normaalikoulua syyslukukauden tuossa koulus...